Tuesday, January 13, 2009

Ustaz Saufee ??

Ceritanya mcam ni, mase cuti sekolah dulu aku ada le bertandang ke sekolah, maklum la kerja-kerja technician ni lancar kalau time cuti. so, satu ari tu PK sekolah aku pun panggil aku ke bilik dia..

“En saufee, ni jadual cikgu saufee untuk tahun depan”

aku pun tengok2 le jadual aku tu, memang dah agak aku kene ajar ICT, physics.. tp ada satu subject yang agak pelik hurufnye, AM. Aku pun dengan muke berkerutnye bertanya kepada PK sekolah aku..

“En, AM ni subjek ape?”

“AM tu Agama dan Moral” dia balas

Aku ajar moral ke?- tanye aku dalam hati. tapi tak mungkin gak sebab yang partner ngan aku dalam jadual tu cikgu berbangsa India.. Sah! maksudnye aku le yang ajar Agama,,,adoiii!!

“Saya ajar Agama ke?” tanye aku pada PK

“haah, awak ajar le diaorang sementara ustaz belum sampai lagi” jawab PK

Terkedu aku mendengar ayat-ayat cinta tu,, memang bercinta sungguh dengar ayat tu. Aku minta diri kat PK dan keluar dari bilik dia.

Sejak keluar dari bilik PK tu, pikiran aku dah tak fokus pada kerja-kerja technician dah, skg ni dah asyik mengelamun pasal nak jadi ustaz ni. Tambah lagi, bile cerita pasal aku jadi ustaz ni sampai ke mak dan abah aku. Apa lagi, berdekah-dekah le abah aku ketawa , siap perli lagi , “Hang mengajar pakai kitab ape?”.

Aku yang dengar sindir abah tu paham le, kitab agama aku tak le elok sangat, sekolah pun La Salle, St. Michael, bukannye sekolah agama.. tapi takpe, aku ni kan cikgu multipurpose -ape ape pun aku leh jadi!

Akhirnye, sekolah pun mula la buka dan aku pun mula la mengajar PI, walaupun aku melarang pelajar aku panggil aku ustaz, yela, bukan layak pun..

Bila difikirkan balik, aku ada sedikit kekuatan dalam menghuraikan kejahilan manusia pada pelajar, tambah lagi aku lagi banyak pengalaman..kah kah. Tambah lagi, rupenye bila mengajar agama ni kita akan mula memperbanyakkan membaca buku agama yang dah lama kita tinggalkan.

Desas desus ada mengatakan yang ustaz akan posting ke sekolah aku awal bulan Februari , apepun, dalam tempoh sebulan ini merasa la gak aku mengajar agama pada budak-budak sekolah aku ni…pengalaman yang mungkin tak dapat aku lupakan!

-sopi

4 comments:

sopisara said...

Bakal suamiku seorg ustaz...wah bangga nyer...

waninyer said...

ustaz kuakuakua...

sopisara said...

wani, ko patut berbangga sbb bakal abg ipar ko seorg ustaz...hahahahaha

yenggi said...

bagus ustaz ni tau..sejak jadi ustaz ni main badminton pun pakai track suit ngan lebai kalau tak seluar pendek atas lutut nampak aurat. La..ni cakap pun ada alas-alas islamik jugak.makan pun dah baca doa ngan bismilah ha...ha. kuang-kuang
tapi sopi cita bulan 2 tanduk tumbuh balik sebab ustaz baru nak datang.....ya salam

Pregnancy development

pregnancy due date